کد مطلب:5673 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:137

تدبیر و عدالت آن حضرت
تدبیر قوی و حكمت آمیز و همه جانبه ای كه در خلال تاریخ حكومت پیامبرصلی الله علیه وآله مشاهده می شود، حیرت آور است.

پیامبرصلی الله علیه وآله حافظ قانون بود؛ نمی گذاشت قانون نقض بشود، چه توسط خودش و چه توسط دیگران. خودش هم محكوم قوانین بود، آیات قرآن هم بر این نكته ناطق است. بر طبق همان قوانینی كه مردم باید عمل می كردند، خود آن بزرگوار هم دقیقاً و به شدت بر طبق آن قوانین عمل می كرد و اجازه نمی داد تخلفی صورت پذیرد.

وقتی كه در جنگ بنی قریظه، مردهای خائن آن قبیله به قتل رسیدند و بقیه اسیر شدند و اموال و ثروت بنی قریظه را آوردند، چند نفر از امّهات مومنین - همانند زینب بنت جحش، عایشه و حفصه - به پیامبرصلی الله علیه وآله عرض كردند كه: یا رسول الله! این همه طلا و این همه ثروت از یهود به دست آمده است، انتظار داریم كه مقداری از آن را در اختیار ما بگذاری!

پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله با این كه به آن ها محبت داشت و نسبت به آن ها بسیار خوش رفتار بود، ولی حاضر نشد به خواسته آن ها عمل كند.

اگر پیامبر می خواست از آن ثروت ها به همسران خود بدهد، مسلمانان هم حرفی نداشتند، لیكن او حاضر نشد. بعد كه زیاد اصرار كردند، پیامبرصلی الله علیه وآله با آن ها حالت كناره گیری به خود گرفت؛ یك ماه از زنان خودش دوری كرد كه از او چنان توقعی كردند.

بعد آیات سوره احزاب نازل شد:

«یَا نِسَاء النَّبِیِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَیْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِی فِی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلا مَّعْرُوفًا» [1] ؛ ای زنان پیغمبر، شما مانند دیگران از زنان نیستید، اگر خداترس و پرهیزكار باشید، پس زنهار نازك و نرم با مردان سخن مگویید، مبادا آن كه دلش بیمار (هوی و هوس است) به طمع افتد، بلكه متین سخن گویید.

«یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لأَزْوَاجِكَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِیلا - وَ إِن كُنتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنكُنَّ أَجْرًا عَظِیًما» [2] ؛ ای پیغمبر بگو با زنان خود كه: اگر شما زندگانی با زیب و زیور دنیا را طالبید بیایید تا من مَهر شما را پرداخته و همه را به خوبی و خرسندی طلاق دهم. و اگر طالب خدا و رسول و مشتاق دار آخرت هستید همانا خدا به نیكوكاران از شما زنان (در قیامت) اجر عظیم عطا خواهد كرد.

پیامبر فرمود: اگر می خواهید با من زندگی كنید، زندگی زاهدانه است. تخطّی از قانون ممكن نیست.


[1] احزاب (33) آيه 32.

[2] احزاب (33) آيات 28 - 29.